stof waar iets mee gedaan moet worden, deel 1

In mijn dozen zit al jàren een stuk stof.

Er zitten al véle jaren véle stukken stof in die dozen maar deze is wat bijzonderder. Het is eigenlijk een rok van mijn mama waarmee zij in haar jonge jaren naar een trouwfeest ging, dus ik vermoed ergens van begin ’70. Het is een enigzins stevige linnen-katoen mengeling met print, uit Duitsland. Althans, de rok is van een Duits merk.

Enkele weken geleden ben ik hem enthousiast uit elkaar beginnen halen tot ik een lap stof had waarvan ik terug kon beginnen. Het was maar een simpele rechte rok met enkele nepen, dus geen verrassingen.

Moest ik deze stof tegenkomen in de winkel, ik zou hem niet zo snel kopen. De bloemen zijn nogal fel en klassiek en wit is niet echt mijn kleur… maar nu de stof geschiedenis heeft, wil ik er toch graag iets mee doen.

Eerst dacht ik aan fris rokje:

foto: burdastyle.de

maar dan gebruik in niet alle stof en toen floepte een oude vlam in mijn gedachten:

foto: burdastyle.de

foto: burdastyle.de

Na het overtekenen van het patroon, bleek het ook nog te lukken qua hoeveelheid stof, Jeuj! 
 

maar toen ik daarna een klein schetske maakte om een idee te krijgen van het resultaat, overviel mij een fel jaren 80 gevoel…

slecht idee? Of toch het proberen waard? 
Ondertussen heb ik al allerlei andere patronen bestudeerd om een beter model te vinden maar de tekening op de rechte onderrand en de beperkte hoeveelheid stof maken het mij niet gemakkelijk. Uitdaging, uitdaging!
Combineren met een lap zwarte, groene of roze stof? het frisse rokje met een topje tot kleedje ombouwen?

hmmm, wordt vervolgd!