Made by hand, letterlijk

Ik had nooit gedacht dat ik ooit een kledingstuk met de hand in elkaar zou zetten. Waarom zou je met naald en draad voor- en achterpand tegen elkaar naaien als een naaimachine dat snel, netjes en stevig voor jou doet?
Wel… in mijn geval omdat mijn ‘naaikamer’ geen verwarming heeft en omdat ik in dit geval mijn machine niet vertrouwde. De stof voor dit project was namelijk een gebreide stof. Rekkende stoffen vind ik sowieso al wat moeilijk om in vorm te houden tijdens het stikken maar deze fluffy en redelijk lichte stof zag ik niet echt zitten. Ik had de patroondelen  overgenomen en was alvast de nepen beginnen naaien met de hand en dat viel eigenlijk nog wel mee. Alleen vond ik het gewone stikgaren wat dunnetjes dus de naden en zomen heb ik genaaid met draad die ik van een overschot-lapje uittrok.
draad uittrekken

Het patroon is uit de Burdastyle van 3/2012 en werd door hen gemaakt in een lichte jersey. Mijn mijn boller wordende buik was ik naarstig op zoek naar passende ‘truiachtigen’ en dit leek me wel wat (naad onder de borsten, altijd goed):

Burda 3/2012 n°122

Burda 3/2012 n°122

Burda 3/2012 n° 122

Burda 3/2012 n° 122, technische tekening

Ik dacht slim te zijn door met franse naden te werken, kwestie van een mooie binnen afwerking te hebben. Helaas had ik bij het knippen van de stof mijn naadwaarde daar dus niet op berekend. Gevolg: de trui is te klein voor mij, zucht. Al die úren werk en dan past het niet, aaarrrggh! (ja, ik weet het, leerproces en al…)
Maar ik mag mezelf wél een schouderklopje geven voor het afwerken van de trui want dat was me een paar jaar geleden niet gelukt. Dan had ik hem bij de eerste tekenen van mislukking op de hoop ‘UFO’s’ (unfinished objects) gegooid. (Die hoop is nog altijd reuze maar soit, dat is voor een andere keer)

Hier alvast enkele foto’s op de paspop en wanneer mijn (kleinere) mama deze trui cadeau krijgt, probeer ik nog eentje met haar erin te trekken.

trui burdatrui burda voorzijde detailtrui burda

trui burda achterzijdetrui burda achterzijde detail

2 thoughts on “Made by hand, letterlijk

Geef een reactie

