On the needles

Behalve dat ik breien voor de winter vind, en dus hooguit een half jaar er mee bezig ben, ben ik ook een zeer luie en trage breister. Ik had het graag anders gezien, aangezien ik mij ooit heb voorgenomen om mijn eigen garderobe te maken en breisels daar uiteraard ook bij horen. Maar niets aan te doen, er rolt dus nauwelijks iets gebreid van mijn naalden per jaar.

Hieronder een foto van wat er momenteel op de naalden zit te wachten tot het afgeraakt:
een bruine sjaal
een zwart/grijze trui
een wit babydekentje
IMGP1628
De bruine sjaal is een projectje dat vorig winter al gestart was, met de bedoeling eindelijk eens een set te breien (sjaal, muts, wanten). De trui is van deze winter: een probeersel zonder patroon met de bedoeling mijn dikke buik warm te kunnen omhullen. Zoals het er nu naar uitziet, met mijn tanende enthousiasme over dit project, is de dikke buik een rond trippelende peuter tegen de tijd dat de trui draagbaar zal zijn.

Het witte dekentje daarentegen is een actief project: het moet af zijn binnen twee maanden! Maar ook hier sluipt de verveling al binnen.
Ik moet toegeven dat ik breien eigenlijk een beetje saai vind. Je zit en breit, uren aan een stuk. Vast iets dat de rasechte breister fantastisch vind maar doe mij maar naaien: zo veel afwisselender! Patroon overnemen, stof knippen, spelden, naaien, strijken, allemaal dingen waarvoor je van plaats moet wisselen, waarover soms hard moet nagedacht worden en die je voort blijven stuwen tot er iets af geraakt.

Ik dacht de brei-saaiheid deze keer te kunnen tackelen door het kiezen van nieuwe steken bij het babydekentje. Het zou mij uitdagen om verder te doen.
Concept: binnen een boord van dambordmotief, brei ik vier verschillende motieven in vierkanten, 16 vierkanten in totaal. Zo heb ik toch wat afwisseling tijdens het breien maar blijft het (hopelijk) een mooie geheel.
Dat ging een tijd lang goed, mede dankzij een fout in de uitleg in mijn geweldige breisteken boek:
IMGP1633
Het heeft mij heel wat rijen gekost voor ik de fout eruit heb kunnen halen (luie breister: ik trek mijn rijen niet terug af voor een net resultaat maar brei lekker verder, het gaat zo al traag genoeg…)
maar het is gelukt: ik heb nu een ajourtakjes motief.
IMGP1635
Nu ik aan mijn tweede rij vierkanten bezig ben, is de uitdaging al wat verdwenen. Ik had waarschijnlijk beter gekozen voor een heel druk dekentje met 16 verschillende motieven, elk vierkant anders. Zo had ik telkens opnieuw mijn best moeten doen om de breisteno (zoals Phildar dat zo mooi noemt) te leren lezen en begrijpen.
IMGP1634
Maar dan zou het er uitgezien hebben als een oefenlap, aangezien ik niet aftrek als ik fouten maak en dat wil ik dan ook weer niet na uren brei-moeite.

Gelukkig is mijn naaikamer te koud en te rommelig om in te werken. Anders zou dat dekentje ook de volgende winter nog ‘on the neeldes’ zijn. Er zit nu niets anders op dan stug voort breien en het proberen te zien als iets heel Zen.

En misschien moet ik in ’t vervolg heel ingewikkelde patronen om te breien zoeken. Of hele kleine…
of… het breien opgeven?

…nee, opgeven, daar doen we niet aan😉

2 thoughts on “On the needles

  1. Maar azo schoon zeg! wederom Waw. Ja, breien is saai. Maar uwe peuter gaat er geniet van hebben. En met wat sjans, is dat dekentje iets wat nog generaties mee kan!

Geef een reactie

