Kwijlslab

Zoals dat wel meer gaat met rondsnuffelen op de site van Drops Design, eindig ik volledig ergens anders dan waar ik in ’t begin naar zocht.
In dit geval zocht ik gemakkelijk te breien babyslofjes die aan de babyvoeten blijven en kwam ik uit bij gebreide slabbekes. Dit gaat altijd gepaard met heel veel geopende tabbladen en zoektochten naar voorbeelden in Ravelry en op den duur loopt de laptop vast en zit mijn hoofd veel te vol met ideeën en mogelijkheden. Soit

Mijn dochter is een speeksel-queen en het toeval wil dat één van de babycadeautjes een hippe driehoekige drool-bib (versierd met flamingo’s) was. Leuker dan een badstoffen slab en goed van formaat.  Zonder die zoektocht zoals hierboven vermeld, was ik er nooit opgekomen dat zoiets ook in gebreide versie kan. (Ondertussen zou ik zachtjes aan moeten weten dat zowat alles een gebreide variant heeft, gezien ik behoorlijk wat surftijd op Ravelry doorbreng, maar kom)

Ik dus op zoek naar naalden en wol om eens een testje te doen. De ‘wol’ in dit geval moet katoen zijn want anders loopt het speeksel alsnog op de kledij. Veel katoen heb ik echter niet en de katoen die ik heb, is aangekocht voor een specifiek project, niet bedoeld voor testjes dus.
Gelukkig bevat mijn stash bollen van een gekke ‘linnen-katoen-viscose’ draad in gelige, paarsige en grijzige kleuren, die per ongeluk bij mij zijn terecht gekomen. De bollen ontdekte ik pas thuis bij het leeghalen van een grote zak wol die ik voor enkele euro’s kocht op een rommelmarkt. Geen idee wat ik er ooit mee zou breien dus ideaal voor een test!
Ik heb zelf wat geprobeerd, me baserend op de gekregen drool-bib, alles netjes opschrijvend zodat ik zou kunnen bijschaven bij een volgende poging. Toen ik nadien al mijn geopende tabbladen nog eens afging, bleek iemand anders hetzelfde al beter gedaan te hebben (hier het gratis patroon).

Anyway, hier alvast mijn eerste test-kwijlslab, vandaag goed bevonden rond dochters hals.
IMGP1865
IMGP1871
IMGP1873
IMGP1875
De sluiting is met drukknoopjes, een knoopsgat breien is voor de volgende keer.

IMGP1867

Ik ben redelijk tevreden van het resultaat. Hij is enkel wat te breed en het afkanten en minderen zou wel wat netter kunnen maar de kwijl wordt netjes geabsorbeerd.

Nu mag ik van mezelf goede, organische katoendraad kopen voor de volgende bavetten!
…en die slofjes, das een volgend projectje…

2 thoughts on “Kwijlslab

Geef een reactie

