Wakker worden

(het zal hier niet gaan waarover u denkt dat het zal gaan)

Wat vooraf ging

-De laatste tijd, als er in huis iets verplaatst moest worden om te kunnen werken of kuisen, voelde ik een enorme frustratie: “waarom heb ik zoveel gerief, wat een gedoe, ik wil ervan af!”. Bij het openen van weer een andere doos kwam ik dingen tegen waarvan ik dacht “oh ja, dat heb ik ook nog” en die ik dus helemaal niet gemist had.

-Een paar weken geleden zag ik via Deredactie een reportage over Bea Johnson. Een Amerikaans Française die per jaar en met een gezin van 4 personen maar 1 weckbokaal afval produceert. Mijn eerste gedachte was: “wauw… maar dat kan toch eigenlijk niet want hoe zit het met medicatie/ verzorging/ huishoudproducten/… noem maar op?” Na een paar dagen van borrelende gedachten en bedenkingen kwam er een tweede gedachte: ” hm, ze doet het dus het kan… HOE doet ze dat dan?”
Getriggerd ben ik gaan googlen en daar vond ik haar blog Zerowastehome met tips en recepten en foto’s en allerlei. Het bewijs dat het dus kan. Na een tip van vriendin Ellen vond ik ook de website van Greenevelien (beetje extremer, iets minder mijn ding) en zo verdeed ik mijn tijd verder door allerlei links te volgen.
Na nog wat dagen pruttelen, surfen en lezen begon zich een besluit te vormen in mijn hoofd. Ik wou dat ook wel doen eigenlijk: minder gerief hebben, minder afval produceren, gezonder leven voor mezelf en mijn omgeving.

En nu is het zover: ik ben wakker geworden. De juiste dingen zijn op de juiste moment samen gekomen waardoor ik voel dat het gaat veranderen.
Ik voel mij uitgedaagd!

Eén van die juiste dingen is een dochter, voor wie ik een goed voorbeeld wil zijn. Een ander ding is frustratie, zoals hierboven beschreven, over te veel stuff. Een derde ding is die reportage en een vierde ding schuldgevoel.

Deed ik maar op? Nee, ik dacht dat ik al goed bezig was door met mijn eigen boodschappenmand naar de winkel te gaan, door afval te scheiden, door te fietsen waar mogelijk en veel tweedehands te kopen. Was ik echt goed bezig? Euhm nee. Al het voorgaande is eigenlijk maar minimaal. De hippe Bea drukte mij nog maar eens met mijn neus op dat feit met als gevolg extra schuldgevoel.
Ik schrijf ‘extra’ omdat het er al wel was. Mijn ouders hebben mij ecologisch, bewust en geëngageerd opgevoed maar gaandeweg is dat grotendeels verdwenen uit mijn dagelijkse leven. Plezier en gemak hadden voorrang. Snel winkelen in de Delhaize, allemaal voorverpakte charcuterie in plaats van drie huizen verder naar de slager te gaan…

Dus het is tijd, er gaat iets veranderen, ik ga mijn ouders weer fier maken!

Mezelf kennende moet ik mij nu, in deze eerste hyper enthousiaste fase, wat afremmen. Anders hou ik het toch niet vol. Dus de aanpak zal gelijkmatig verlopen:

  • Zo weinig mogelijk kopen. Ik heb echt niks nódig voor de moment. Vorige week was ik nog in de bodyshop en het tweede product was aan halve prijs. Ik had maar 1 ding nodig want alles op voorraad thuis dus ik beet heel hard op mijn tanden en kocht niets extra, ondanks het aandringen van de verkoopster en ondanks het feit dat ik grote fan ben van die winkel en al mijn verzorgingsproducten daar probeer te kopen.
  • Elke week iets grondig opruimen. Zoveel mogelijk extra’s en niet noodzakelijke dingen wegdoen (cadeau geven, kringwinkel, rommelmarkt, kapaza) . Dit is een moeilijke stap want ik ben erg gehecht aan allerlei totaal overbodige spulletjes. Mijn moeder verzekerd mij echter dat alleen het begin moeilijk is, daarna gaat het steeds beter en voel je je steeds vrijer.
  • Als iets opgeraakt in mijn huishouden (denk wattenschijfjes, plastic zakken, vochtige doekjes, papieren zakdoeken, diepvrieszakjes,…) is het tijd om ze te vervangen door de niet / minder vervuilende variant.(bvb katoenen wattenschijfjes maken, terug naar de stoffen zakdoek,…) Extra uitdaging: zie punt 1, zo weinig mogelijk kopen. Je kan heel veel herbruikbare en ecologische producten kopen, zoals die wattenschijfjes, maar ik moet ze dus zo veel mogelijk zelf maken!
    Gisteren sorteerde ik de hoop verzamelde plastic zakken uit. Er mogen vanaf nu geen nieuwe zakken meer in huis binnen komen. Als de huidige opgebruikt zijn, wil ik dus stoffen zakken hebben gemaakt voor het aankopen van losse producten.
    Als voedsel opraakt, is het tijd om naar de bulkvoorzieningen uit te kijken. Zijn bvb de bussen koffie op, dan gaan we terug gebrande bonen kopen en de koffiemolen van onder het stof halen. Deze laatste stap is denk ik de heftigste en meest tijdrovende. Ga ik echt mijn rijstmelk zelf maken omdat ik het alleen maar in brik verpakking vind?… Spannend…

Gelukkig hebben we net nog érg grote Colruytaankopen gedaan. Dat laatste voornemen zal dus zeer langzaam gespreid uitgevoerd kunnnen worden🙂

5 thoughts on “Wakker worden

    • Het gaat redelijk goed, tot mijn eigen verbazing😀 (maar dat komt natuurlijk omdat er nog niet zoveel moest veranderen tot nu toe).
      Het winkelen met de tupperware potjes is geen probleem maar spontaan iets kopen op de terugweg van werk naar huis zit er niet meer in, want dan heb ik die niet voorzien (tsss).
      Ik heb het grote voordeel dat ik vlak aan de Handelstraat woon waar veel los te vinden is. En de prospectie op de zaterdagmarkt (aan de het paleis) was ook positief: kaas, vlees, vis, snoep, koeken, taart, brood, verse pasta, noten, kruiden, specerijen, groenten, fruit, eieren: allemaal los te verkrijgen. We hebben de dochter ook al een weekend katoenen luiers aangemeten. Met nog wat oefenen lukt dat ook wel (maar aan de crèche durf ik zo’n inspanning toch niet te vragen).
      Met katoenen wattenschijfjes bedoel ik kleine doekjes van katoen of flanel die je kan wassen en hergebruiken. Of de make-up eruit gewassen geraakt weet ik nog niet🙂

      Hoe gaat het bij jou? toevallig al shampoo in bulk gevonden?

  1. Pingback: Een jaar minder afval? Tijd voor evaluatie! Deel 1 | me made land

  2. Pingback: Een jaar minder afval? Evaluatie deel 2: huishouden | me made land

  3. Pingback: Een jaar minder afval? Evaluatie deel 3: verzorging | me made land

Geef een reactie

