Smeerseltjes

20131231_142648

Zelf lippenbalsem maken, nooit gedacht dat ik dat zou doen. Maar kijk, voor alles is een tijd.

Ik had drie redenen om aan de slag te gaan:
-cadeautje nodig voor op nieuwjaarsavond.
-binnen het ‘minder-afval-project’ wil ik verpakkingen van shampoo, crèmes, cosmetica,… vermijden en aangezien ik nog geen bulk van die dingen gevonden heb, is de volgende stap ze zelf maken.
-enkele maanden geleden hebben we de vochtige billendoekjes buitengegooid omdat er te veel slechte stoffen in zouden zitten maar in al mijn crèmes blijken dezelfde slechte stoffen te zitten! Zelf in die van de Bodyshop😮.

Eerst op zoek naar ingrediënten: Bijenwas in bulk gevonden via 2ehands.be. Kokosolie, arrowroot-poeder, sheabutter en essentiële olieen in het Natuurhuis, zuiveringszout* in bulk bij de apotheker, olijfolie in de kast en oude marseillezeep van mijn moeder in het washok.
Daarna op zoek naar recepten: youtube brengt raad, maar helaas niet altijd de goeie: de eerste handencrème was zo vettig dat ik een uur lang niets anders kon vastpakken.
En ten slotte aan de slag in de keuken: wegen, raspen, smelten, roeren, druppelen en eureka roepen wanneer je ontdekt dat een crème zoals mayonaise gemixt wordt met de staafmixer, poepsimpel dus!

Ik maakte vloeibare zeep zonder recept en zonder maten te nemen. Dit is de werkwijze:
-marseillezeep raspen en oplossen in warm, bijna kokend water. laten afkoelen in de pot en met de staafmixer los mixen: je krijgt dan een slijmerige brij. Je kan enkele druppels essentiële olie toevoegen, indien niet rieken je handen gewoon klassiek naar zeep. Bij ons zit er ‘Kindermix’ van het merk Ladrôme bij: lekker fris.

De lippenbalsem ging volgens dit recept , ik voegde er pepermunt druppels aan toe en dat geeft een fris, licht prikkelend gevoel.

De deo maakte ik twee keer. 1 keer koud volgens dit recept en een keer warm volgens dit recept (cocoabutter vervangen door sheabutter) met toevoeging van enkele patchouli druppels. Aangezien het zuiveringszout niet oplost moet je tijdens het afkoelen blijven roeren want anders is je smeersel niet homogeen. Het warme recept is iets zachter. Het is wat gek als je hem aanbrengt (beetje op je vinger nemen en onder je oksel wrijven, de warmte maakt dat je hem gemakkelijk verspreidt) omdat hij zanderig aanvoelt door het zuiveringszout maar hij is wel mijn absolute favoriet: werkt heel goed en ik voel mij ondanks de patchouli geen hippie😉

De handencrème (die ook voor alles kan dienen eigenlijk) is als volgt tot stand gekomen:
1/2 cup olie (ik mengde olijfolie met kokosolie en een scheut amandelolie) samen met 14 gram bijenwas au bain marie smelten. Tijdens de afkoeling 15 tal druppels essentiële olie toevoegen en een scheutje tarwekiemolie want daarin zit vitamine E. Dit zou een beetje als bewaarmiddel kunnen dienen maar ik heb dat niet wetenschappelijk getest dus ik ga ook maar verder op wat anderen op het net verkondigen.
Dan 1/2 cup water langzaam toevoegen terwijl je het olie/was mengsel met de staafmixer mixt. En hopla een smeuïge crème is geboren!

Minpuntje van eigengemaakte producten: de houdbaarheid. Volgens een herborist op youtube 3 maanden in de koelkast en drie weken daarbuiten. Niet lang dus maar dat moet hier nog getest worden.

Als ik mijn badkamerkast analyseer, zijn bovenstaande de voornaamste producten die ik gebruik. gezichtscrème niet meegerekend. Of die vervangen kan worden door de handencrème moet ik noch proberen, net zoals het gebruik van de vloeibare zeep voor meer dan handen wassen en zuiveringszout als tandpasta vervanger…
Haren wassen met zuiveringszout ben ik aan het uittesten maar voorlopig ben ik nog niet overtuigd. Misschien moet ik dat naspoelen met appelazijn ook gaan doen en wordt het dan minder rap terug vettig?

’t is een boeiende reis, die naar minder afval🙂

*Noot: in veel recepten wordt ‘baking soda’ gebruikt in plaats van zuiveringszout. Het is hetzelfde met wijnsteenzuur erbij. Ik verkies zuiveringszout omdat het puur Natriumbicarbonaat is en wijnsteenzuur mij overbodig lijkt.

UPDATE 18/03/2014:
De koud gemengde deo heeft het ongeveer drie maanden uitgehouden (helft van die tijd in de frigo bewaard) De warm gemengde was rapper op. De lippenbalsem is nog goed en de handencrème loopt ook op z’n laatste beentjes. Ik moet nu dus nieuwe producten maken en zou dan meteen willen testen of je het teveel kan invriezen en hoe het zich dan gedraagt na ontdooien.

De warm gemengde deo was mijn favoriet! de patchouli geur was ook ok maar het mag iets frisser met de lente voor de deur.
De crème is goed maar hydrateert toch niet even lang als de winkelvarianten.
De handenzeep is aangelengd geweest wegens te stroperig (note to self: volgende keer wel naar verhoudingen kijken!) en al gebruikt als basis in wc reiniger en in wasmiddel. Met die twee moet ik nog verder experimenteren, dus meer uitleg later.

5 thoughts on “Smeerseltjes

  1. Ik was nu ook al een tijdje mijn haar met zuiveringszout, en ik was meteen overtuigd! Maar mijn haar wordt normaal heel snel vet, en door dat zuiveringszout gaat het nu veel beter. Ik merk wel dat als je net dat tikkeltje teveel gebruikt, het één vettige boel wordt. Het fingerspitzengefühl heb ik dus nog niet… Af en toe was ik dus nog eens gewoon met shampoo…
    Mijn haar is er trouwens veel volumineuzer door. Terwijl ik vroeger niet buiten kwam zonder gel/wax in mijn haar, hoeft dat nu (bijna) niet meer.
    Toevallig ook een receptje voor gezichtszeep? Ik merk dat mijn gezichtshuid te gevoelig is om er echte zeep op te gebruiken…

    • Blij te lezen dat het bij jou wel werkt. Ofwel heb ik de juiste verhouding nog niet te pakken ofwel is het niet de juiste methode voor mijn fijn sluik haar want ik ben er toch weer mee opgehouden. Ik heb nog geprobeerd met zelfgemaakte shampoo van aleppo zeep maar dan had ik precies een wetlook nadien, zo vettig zag het eruit😉
      Achter in de kast nog een bus babyshampoo ontdekt die ik nu op gebruik en daarna maar weer eens proberen of iets zelfgemaakt wil lukken.
      Gezichtszeep heb ik nog niet gemaakt, ik was mijn gezicht enkel met water dus de nood om een recept te zoeken is er niet…

      • Voor de shampoo doe ik één soeplepel op een (leeg, oud, hergebruikt) shampoobusje. ’t is wel een groot busje, dus wat zou dat zijn, 300 ml? Maar de laatste dagen lukt het ook weer niet…
        En na jouw post gelezen te hebben, ben ik zelf gaan googelen op gezichtszeep. Voor de gevoelige huid blijkt gewoon pure honing een goeie reiniger te zijn. Daarnet al uitgeprobeerd en dat was toch al een aangenaam resultaat. Hip hoi voor mijn man die binnenkort start met imkeren!😀

  2. Pingback: Een jaar minder afval? Evaluatie deel 3: verzorging | me made land

Geef een reactie

