Toch nog kunnen fixen

Van een patroon waar ik vanaf de eerste blik verliefd op was (Burda),

IMG_0497_original_large

foto: Burdastyle.com

En met een stof die behoorlijk fel is voor mijn doen (Dries Van Noten stoffenverkoop),

driesvannoten stof
maakte ik een kleedje dat ik ongeveer 1 keer droeg (en waar toevallig ook 1 schimmige, gedeeltelijke foto van is, op het trouwfeest van mijn nicht).

417357_10151158660602621_118089213_n
20140809_162816

20140809_162907

20140809_162836

20140809_162932

voering lijfje: oude stof van mama, voering rok: nieuw, rits: metaal, recup

Toen ging het in de was en bleek dat mijn vochtig strijken voor het naaien niet voldeed om krimpen te vermijden. Het valt namelijk altijd heel erg op als je voering na een wasbeurt onder je rok uitsteekt (grrrr). Dat kreeg ik uiteindelijk simpel opgelost door een extra plooi te stikken in de onderrok maar het hele kleedje zat ondertussen eigenlijk wat te strak.

En toen werd ik zwanger en bleek dat mijn lijf niet meer het oude zou worden (verrassing!).

Theoretisch gezien had ik vanalles moeten lostornen aan het lijfje om het weer comfortabel te maken maar de moed ontbrak mij. Toch kon ik dit stuk niet wegdoen zoals ik met andere niet meer passende dingen had gedaan. Ten eerste omdat ik de stof speciaal vond en ten tweede omdat ik voor het eerste een rok had gemaakt zonder patroon! met stolpplooien!

Een nijpend tekort aan rokken bracht de oplossing: ik knipte het lijf eraf maar liet enkele cm’s staan voor een tailleband, korte de rits in (gedoe, pffff) en naaide een biaistape op de bovenkant om het af te werken.
20140916_090823

Eind goed al goed? Bijna.
Ik had nog versteviging in de tailleband moeten strijken want nu frommelt hij een beetje op…

…Ach

Geef een reactie

