Een jaar minder afval? Evaluatie deel 2: huishouden

Ongeveer een jaar geleden werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: we produceren belachelijk veel afval (Hier lees je wat ik er toen over schreef).
Hoog tijd om eens onder de loep te nemen wat er ondertussen wel of niet veranderd is in mijn leven op dit gebied.

Vandaag Deel 2: Huishouden
(Deel 1: minder verpakking kopen)

Mijn plan was om (wegwerp)dingen die opraakten (plastic zakken, diepvrieszakjes, onderhoudsproducten,…) niet meer aan te kopen en te vervangen door zelfgemaakte alternatieven.

-We hebben sindsdien zelfgemaakte vloeibare handenzeep. Ik had hier wat blokken marseille zeep liggen en die gebruik ik nu wanneer er nood is aan een nieuwe portie. (recepten: overal op ’t net)
Ook vloeibare wasmachine zeep heb ik vele maanden zelfgemaakt maar daar waren we nooit echt tevreden over. Hier bracht Robuust de oplossing, mijn bus van 5 liter daar gevuld.
Wasverzachter? Als ik eraan denk, doe ik wat azijn in dat bakje maar eigenlijk wassen we zonder. Lang leve de krokante propere handdoek! (Ook krokant wegens geen droogkast vermoed ik)
De afwasmachine wast nog op gekochte blokjes en gekocht glansspoelmiddel. De reden dat we na een jaar nog steeds ecoverblokjes hebben, is omdat ik ze in twee gehakt heb na een tip van mijn broer. Wast even goed! Ik heb nog twee wasbeurten te gaan en dan moet ik zelfgemaakte of verpakkingsloze vervanger hebben.
Zelfgemaakte Wc reiniger bleek evenmin een succes, toch maar weer een bus gekocht en nog niet gekeken of dat bij Robuust aan te vullen is.
Andere kuisproducten ben ik aan het opmaken en gaan dan vervangen worden door citrusazijn.

-Onze stofzuiger is er ene zonder zak.

-Huishoudrol is nog steeds in voorraad dankzij mijn onopzettelijke online reuze aankoop vorig jaar.
Dankzij een test weet ik dat lapjes van een katoenen t-shirt de perfecte wasbare vervanging zijn hiervoor. Je kan ze uitknippen zonder om te zomen, ze rafelen niet in de was.

-Sponskes zijn ons zwakke punt. Die heb ik dus nog wel gekocht. Ik kan ook met een borstel afwassen maar het lief is grote fan van sponskes. Ze krijgen na de keuken nog een tweede leven als kuisspons in de badkamer maar toch dringt er zich een alternatief op. En dat ben ik tegengekomen: een gebreid sponsje waarin je strookjes tule verwerkt om te schrobben! geniaal als je het mij vraagt. Nu enkel nog maken en het lief overtuigen.

6a00d8341c00f553ef00e55282634a8834-320pi

Hier vind je meer uitleg over dit zelfgemaakt sponsje

-plastic afdekfolie werd vervangen door zelfgemaakte bijenwasdoek. Daar wil ik al lang iets over schrijven want het concept is geweldig! Ik gebruik het om dingen in de frigo af te dekken, zelfgebakken brood of groentjes in vers te houden of om boterhammekes mee te nemen naar het werk. (Meer uitleg vroeg of laat op deze blog)
bijendoek confituur20141127_101722

Enige probleem: het kan niet tegen warmte dus om ovenschalen af te dekken, zit ik nog verveeld met aluminiumfolie. Omdat ik dat voor de rest nergens voor gebruik, gaat die rol wel al jaren mee.
Bakpapier daarentegen werd vlot vervangen door een siliconen mat met kleine opstaande randjes, de investering waard.

-Eten dat de diepvries ingaat, doet dat in tupperware allerlei. De laatste zakjes waar diepgevroren groenten in zaten worden uitgewassen en hergebruikt tot ze versleten zijn. De tupperware allerlei komt van rommelmarkten en uit de kast van mijn schoonouders. Nier erg BPA vrij vermoed ik…

-Afvalzakken worden niet meer gekocht. Kleine vuilbak gaat in grote vuilbak buiten en die wordt leeg gekapt in het sorteerstraatje. Groenafval van hetzelfde maar we haten het om die bak nadien uit te kuisen, bweuh. Een bokashi compostbak staat op mijn verlang lijstje.

-Papierbesparingen: dankzij mijn smartphone print ik nog heel weinig af en haal ik ook minder papier in huis. Ik trek foto’s van ingrediënten lijsten van internetrecepten. Ook van wegbeschrijvingen van googlemaps. Daar gebruikt de moderne mens gps voor maar dat hebben wij niet, ik ben een grote fan van kaartlezen! (danku ouders om deze liefde door te geven).
Visite kaartjes, interessante boektitels, filmtips of dingen die ik anders uit kranten en tijdschriften scheurde zitten in de App Evernote.
Agenda, todo lijsten, adressen en telefoonnummers, notities, overpeinzingen… allemaal in de telefoon.
Zoveel mogelijk inkomende post (banken, water, elektriciteit, gas) komt via de mail.
Ik kreeg een e-reader cadeau en voor de dochter is de bib een driewekelijks hoogtepunt. Om het mij niet al te moeilijk te maken op dat gebied stap ik ook geen boekenwinkels meer binnen want dan zou ik wel door de mand vallen. Ik koop zo goed als geen tijdschriften meer waar ik er vroeger zeker 4 per maand kocht + weekendkranten.

En zo zorgt een ‘less waste’ levensstijl voor besparingen. Niet alleen koop je van alles niet, je gaat ook wat zuiniger om met wat je al hebt.

Conclusie: het huishouden laten draaien met met minder afval: redelijk goed bezig.

Lees ook Deel 3: Verzorging en Deel 4: minimaliseren

10 thoughts on “Een jaar minder afval? Evaluatie deel 2: huishouden

  1. Pingback: Een jaar minder afval? Tijd voor evaluatie! Deel 1 | me made land

  2. Heel goed bezig zou ik zeggen! Als je een alternatief vindt voor aluminiumfolie om ovenschalen af te dekken: hier interesse om te weten wat en hoe. Momenteel beperken wij ons tot gerechten die niet moeten worden afgedekt in de oven.

  3. Pingback: Een jaar minder afval? Evaluatie deel 3: verzorging | me made land

  4. Super interessant. Wat je allemaal kan doen hé. Je bewustworden van al dat afval dat we er in ons huishouden doorjagen is de eerste stap.

    Wel wat oppassen met slechte tupperware en misschien ook met siliconen bakvormen enzo (BPA en andere gevaarlijks stoffen die we gewoon nog niet ontdekt hebben)? Heb het nog niet opgezocht, maar ik zou toch opletten.

    Goe bezig!

    • dat van die BPA’s (en zeker in mijn oude tupperware) is waar. Het alternatief dat oa. ook Bea Johnson gebruikt (blog zero waste home) zijn glazen bokalen. Maar dan moet ik weer met de auto gaan winkelen om die te vervoeren🙂. ge ziet, het zijn geen simpele keuzes…

  5. Ja , ik zou inderdaad ook kritisch ingesteld blijven ten opzichte van alle alternatieve producten die gebruikt worden om simpele alternatieven te maken, zoals kokosolie… niet van bij ons.. enz.maar versimpelen in al die huishoudproducten en schoonheidsmiddelen is hoogstnoodzakelijk. De uitpuilende rekken in de vele winkels op dat vlak staan me echt tegen ! Als we zien hoeveel van die bestaande produkten zouden verdwijnen als er geen olie meer zou worden opgepompt…! Kijk maar naar overgrootmoeders kasten… Een seconde geleden in het leven op moeder Aarde…
    Dus van hoogste belang om terug naar ‘gewoon’ te gaan!!

    Je bent op de goede weg, de rest volgt vanzelf!

Geef een reactie

