Een jaar minder afval? Evaluatie deel 3: verzorging

Ongeveer een jaar geleden werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: we produceren belachelijk veel afval (Hier lees je wat ik er toen over schreef).
Hoog tijd om eens onder de loep te nemen wat er ondertussen wel of niet veranderd is in mijn leven op dit gebied.

Vandaag deel 3: Verzorging
(Deel 1: minder verpakking kopen en Deel 2: Huishouden)

Het goede voornemen: opmaken wat ik nog had en dan zelf maken of zonder verpakking kopen.
Ik begon met een grote kuis. Wat had ik allemaal van verzorgingsproducten en wat zat er allemaal in. Producten die ik al te lang had staan of waarvan de ingrediënten me niet aanstonden deed ik weg. Daarna ben ik beginnen opmaken wat ik had en daar ben ik nog steeds mee bezig hier en daar, wat iets zegt over mijn overdreven voorraad, ahum.

-Deo is definitief vervangen door de zelfgemaakte variant. Hij is niet bestendig tegen extreme stress, maar dat was de spuitbus van de winkel ook niet.

-Shampoo. Ik testte de ‘no poo’ methode: zuiveringszout en azijn. Dat bleek niks voor mij tenzij ik mij een jaar op een onbewoond eiland kan terugtrekken zodat niemand mijne vettige kop ziet terwijl mijn haar de overgang maakt. De tweede verpakkingsvrije manier die ik probeerde, kwam van de winkel Lush: een shampoo bar. Een blokje dat je met water in je hand laat schuimen en daarmee was je dan je haar. Mij ondertussen bewust van ongezonde dingen in verzorgingsproducten, kocht ik de natuurlijkste bar zonder ‘fragrance’.
Dat was een vergissing! Mijn haar rook naar boven het kampvuur gerookt vleeso_O. Ook alleen goed voor op dat onbewoonde eiland dus. Daarna probeerde ik van een blokje aleppo zeep vloeibare shampoo te maken: geen succes. Bij mijn kapster kocht ik een 100% natuurlijke, pokkedure maar navulbare shampoo in een glazen fles. Toen die op was maakte ik nog wat staaltjes van hotels op en toen vulde ik mijn flesje bij Robuust. Ook niet helemaal de beste shampoo voor mij. Conclusie hier:  een heel jaar geen plastic verpakking gekocht maar nog geen goede vervanger gevonden. Work in progress dus. (conditioner gebruik ik niet meer)

-Zeep: ik maak nog steeds voorraad op. Als ik alle blokjes zeep tussen mijn kleren vandaan vis, kom ik nog jaren toe denk ik.

-Tandpasta: Ik liet de plastic tube voor het lief en maakte naar een frans recept zelf tandpasta met Natrium bicarbonaat, klei, water en een drupje essentiële olie van pepermunt. Tegelijkertijd nam ik een nieuwe ‘eco’ tandenborstel in gebruik, eentje met verwisselbare kop. Die tandenborstel vond ik veel te stug en af en toe moest ik een haar uit mijn mond plukken. De tandpasta smaakte ok en liet dankzij de pepermunt een frisse smaak achter maar ik miste in het begin wel het schuim. Na een tijdje (ik ben vergeten na hoe lang) lag de binnenkant van mijn wangen open van deze combinatie. Na een korte pauze probeerde ik het nog eens opnieuw maar ik had weer prijs. Lag dat nu aan de tandenborstel of aan het recept van de tandpasta? Geen idee ik maar ik ben wel van beiden afgestapt. Nu hoorde ik van de combinatie kokosolie met natriumbicarbonaat dus misschien moet ik mij er weer eens aan wagen. Met een andere tandenborstel dan.
Onlangs heb ik Toothy tabs van Lush in huis gehaald. Je knabbelt op een blokje en poetst met het gruis in de mond de tanden. Het schuimt (jeuj!) en poetst wel goed, de verpakking is van karton maar… ongeveer 4,00 voor 40 poetsbeurten is iets te duur is naar mijn zin. Nog een work in progress.

-Ik had een behoorlijke voorraad wattenschijfjes in huis. Omdat ik mij nog nauwelijks schmink (lui, kindje, whatever), geraakt die voorraad niet op🙂 Dus ook al een jaar geen nieuwe schmink gekocht.
Om mij te demaquilleren heb ik al van alles geprobeerd: olijfolie, kokosolie en nu een mengeling van tarwekiemolie met toverhazelaarwater (1/1). Op zich werkt dat allemaal wel goed maar ik slaag er maar niet in om dat spul niet in mijn ogen te wrijven. Bovendien mis ik een soort van ‘zachte nattigheid’ (sorry, er schiet mij geen betere beschrijving te binnen) die je wel hebt met sommige winkelproducten. Nu heb ik het gevoel dat ik hard moet wrijven en mijn oogleden vinden dat maar niks.

-Gezichts- en handencrème: daar wil ik mij nog eens in verdiepen. de zelfgemaakte variant staat niet op punt, de houdbaarheid van die dingen speelt mij parten en ik merk dat ik graag meer wetenschappelijke informatie wil over de effecten van sommige natuurlijke inhoudsstoffen op mijn huid. Hm,… work in progress😀

-Door een spiraaltje heb ik geen maandstonden meer dus ook op dat gebied moet ik niets nieuw aankopen. Ik deed een testje met zelfgemaakt wasbaar katoenen maandverband en wanneer nodig, weet ik dat ik daarin kan voorzien.

En tot slot over de verzorging van de dochter:
-katoenen luiers: Oh well…

…Ik ben geen diehard. En dat moet je zijn om het ongelooflijke gemak van wegwerp luiers te negeren. Ik heb het een tijd in de weekends volgehouden met strikluiers. Toen begon de dochter zo te spartelen dat het een uitputtingsslag werd om dat ding vast te binden en de plastieken overbroekjes irriteerden haar beentjes. Toen kocht ik (nieuw, ja) een set luiers met velcro en een wollen overbroekje dat ik probeerde te lanoliseren. Het hele idee daarachter blijf ik leuk vinden, ook die wollen overbroeken met pijpjes die je van een trui kan maken (massa’s over te vinden op ’t internet). Maar ook hier weer keuzes in tijdsbesteding. Wel wassen we de billetjes met een washandje ipv wegwerpdoekjes, ook op verplaatsing.
Onlangs poste Madam Zsazsa een leuk bericht over wasbare luiers en ik voelde mij gelijk een loser, zij doet het zo gemakkelijk klinken (en met het juiste gerief in huis zal dat ook wel zo zijn denk ik).

Conclusie (u raadt het al): Work in progress! haha.
De katoenen luiers zijn alvast doorgegeven aan de volgende moedige jonge ouders.
Wat verzorging betreft: ik ben een stuk zuiniger geworden met alles, dat scheelt hoe dan ook in hoeveelheid verpakking en in de portefeuille. Buiten shampoo en ingrediënten om dingen zelf te maken heb ik een jaar lang niets nieuws gekocht. Verder droom ik van een minimum aan producten zodat de badkamer leeg blijft en de toiletzak op reis een stuk lichter. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat in orde komt.

Lees ook Deel 4 : minimalisme

8 thoughts on “Een jaar minder afval? Evaluatie deel 3: verzorging

  1. Hehe. hier ook zo met wasbare luiers. Na een tijdje begon het de DL echt te irriteren. Vond ik zielig. In Noorwegen koop ik 58 nordic ecolabel luiers voor 1,80 euro. Wel…. doei wasbare luiers.
    Soms denk ik ook”: ik heb het! ik heb het! en een week erna is het ook gewoon ruk.
    Wel grappig, ik was het haar van mijn kinderen nooit en ze hebben zulk schoon en mooi haar! Het moet kunnen werken. Op een of andere manier. Maar niet bij mijzelf!

  2. Ik snap uw zoektocht naar shampoo helemaal.
    Ik had ook een tijdje die no-poo methode geprobeerd, maar mijn kapper zei dat dat eigenlijk echt niet zo goed is voor uw haar. Ik heb nu shampoo waar je keilang mee doet omdat je maar een minidrupje moet gebruiken (ook goed voor het milieu denk ik dan)
    http://evohair.com/nl/about-us/faqs
    + de verpakking is mooi (en recycleerbaar) + met grappige tekst + de shampoo ruikt lekker.
    Wat mij betreft een aanrader.
    Wel knap dat je al die dingen uitprobeert, ik zou het denk ik opgeven als mijn tandpasta mijn mond deed openliggen. (Auw!)

    Succes ermee komend jaar!

  3. Pingback: Een jaar minder afval? Evaluatie deel 2: huishouden | me made land

  4. Pingback: Een jaar minder afval? Evaluatie deel 4: minimaliseren | me made land

  5. Pingback: Een jaar minder afval? Tijd voor evaluatie! Deel 1 | me made land

  6. Ik ben iemand die geen enkel probleem heeft ervaren met de wasbare luiers. Maar van dat goed gerief heb je wel gelijk denk ik. Ik heb een compleet setje Totsbots en dat werkt prima : absorbeert super en de overbroekjes hebben geen vervelende harde randjes. Daarom verkoop ik deze ook in mijn winkel. Het zijn niet de goedkoopste maar nog steeds goedkoper dan 2.5 jaar luiers van een goedkoop huismerk.
    Wat de shampoo betreft verkoop ik ook vaste shampoo van Douce Nature. Met bio-label, dus zeker geen synthetische stoffen en je haar ruikt er niet van naar kampvuur. Mijn man vind hem heel goed (kort haar), ik op zich ook maar met mijn lang haar duurt het soms wat te lang om er voldoende schuim af te krijgen. Je weet wel, jonge moeders hebben maar 2 minuten om te douchen🙂 Enige echte nadeel , de zeep zit verpakt in een plastiek zakje. Veel minder plastiek dan een fles en gaat veel langer mee maar toch.

Geef een reactie

