Wát heb je gekocht?

Een heerlijke ouderwetse Phildar Big’Phil breimachine!!
Gisteren avond opgehaald en vandaag getest en goed bevonden. ‘T is te zeggen, ik ben een volledig onervaren machine breister dus ik kan dit ding nergens mee vergelijken maar het breit, dus het is goed bevonden.

20141110_105738 20141110_105744

Dat ik een luie breister ben, heb ik hier vast al eens ergens opgeschreven. Dus ik
dacht :’hmm, een breimachine, dat doet het saaie werk in mijn plaats’. Tja, ik had mij misschien beter eerst een beetje geïnformeerd 🙂 want breien met de machine, dat is verdorie wérken!

Enkele bedenkingen van een beginner:
-Godzijdank is er internet en youtube of er was helemaal niks gebreid met MisterPhil. Het instructie boek is er nochtans bij maar daar verwijzen ze toch vriendelijk naar de Phildar breiboeken om het echt te snappen. (en die boeken, zie verder)
-Je kan opzetten met een kam. De eerste lusjes van je breiwerk zitten dan rond plastiek gedraaid (of zoiets, uitleggen zou mij te ver brengen). Dat is meteen een soort gewicht dat je gebreid stuk naar beneden trekt. Als je die kam nadien enthousiast weghaalt, besef je te laat dat het lusjes waren en dat je dus geen boord hebt. Ik heb nog geen uitleg gevonden over hoe je dat oplost. Zelf nam ik de haaknaald erbij en probeerde te redden wat er te redden viel.
-Ik lees en zie overal dat je een proefdraad opzet als je met die kam werkt. Je breit een paar rijen en gaat dan over op je echte draad. Wat je daarna met die proefdraad moet aanvangen vergeet het internet even uit te leggen. Ik heb al naarstig gezocht naar mogelijke boeken die ik mij kan aanschaffen in de hoop dat ze mij alles kunnen uitleggen maar ‘het grote MisterPhil breimachine boek’ ben ik nog niet tegen gekomen. De moderne breimachines hebben allerlei snufjes, ik weet niet of de daarbij passende literatuur mij gaat kunnen helpen.
-De machine breit tricot en that’s it! Alle andere dingen moet je manueel, haakje voor haakje aanpassen…

Genoeg gezeurd want het goede nieuws is: DAT GAAT VOORUIT, tjonge jonge jonge! Vandaag vier proeflapjes gebreid, bijna tussen de soep en de patatten door. Bovendien kan er best wel een variëteit aan draaddikte mee gebreid worden. De wol die ik testte was zonder label (erg slim van mij) dus ik schat dat je van naalddikte 4 tot 9 kan breien.
20141110_214730

Zeer goede uitleg over de technische kant van mijn type breimachine vond ik hier (iets wat je best leest vóór je zo’n machine koopt, ha!)
Blijkbaar werd het ‘9mm’ type breimachine op grote schaal gemaakt en dan gewoon qua kleuren aangepast aan de verschillende merken zoals Singer enzv. Ik twijfel er dus niet aan dat ik de gezochte uitleg wel zal tegenkomen en als dat gebeurd, zal ik er zeker over schrijven.

En we weten weer wat doen, hoezee!

9 gedachten over “Wát heb je gekocht?

  1. Met al die proeflapjes kan je mooie lapjesdekentjes breien!!… Of sjaals,… Of handtassen…
    Een vriendin van mij creëerde met die simpele steek ware kunstwerkjes!!

  2. Welkom in breimachineland! Heb het virus twee jaar geleden opgelopen. Die losse steken pik je op met je breinaalden aan de achterkant van het werk. Eenmaal op je breinaalden kan je verder. Bijvoorbeeld een boordsteek of gewoon jersey of… Ik doe dit met rondbreinaalden die zijn korter en daarmee handiger.
    Succes… Sandy.

  3. Pingback: Hoera! of Oh nee? | me made land

  4. Ha ha. Ik heb al z’n 30 jaar de breimachines van phildar. Ze hebben een hele tijd in de kast gestaan. Maar met de komst van een kleinkind ben ik er weer mee begonnen. Wat mij maar moeilijk lukt in de steekverhouding goed te krijgen. Maar lukt dat eenmaal dan heb je de panden snel af. Tja daarna toch nog de naalden ter hand nemen om de boorden te breien. Ach ook wel zo gezellig zit ik tenminste ook nog eens beneden, want ik breng nu wel weer veel tijd op zolder door om te breien. Helaas ik nu twee stukjes van het kunststof afgebroken en je zult nu net zien in het midden en naast elkaar. Ben nu hard aan het denken hoe ik dit kan repareren. Dat het gerepareerd moet worden in duidelijk. Maar hoe?

    • als je de stukjes hebt misschien met een goede contactlijm terug lijmen? Heb jij misschien nog een patronenboek liggen dat specifiek voor de Big Phil is? Want verder dan een rechte lap breien, kom ik niet…

  5. Aan Ineke, hier juist hetzelfde probleem. Ik heb een breimachine van mijn dochter gekregen waar ook in het midden een stukje was afgebroken. Ik heb dit opgelost met een soort bankkaart, klantenkaart. Daar twee stukjes afgesneden ongeveer in de juiste vorm gesneden en die dan aan de zijkanten er op gekleefd en daartussen dan een stukje van een van de uiterste zijkanten afgebroken ongeveer in vorm gevijld en dat is goed gelukt. Succes

Plaats een reactie